22. jūlijā uz tikšanos par Dienvidkurzemes novada integrēto mobilitātes rīcības plānu līdz 2035. gadam (turpmāk- DKN IMRP) tika aicināti jaunie deputāti, plāna izstrādātāji, eksperti, speciālisti, Kurzemes plānošanas reģiona VSIA "Autotransporta direkcija", VAS "Latvijas dzelzceļš” un AS "Pasažieru vilciens" pārstāvji, lai pirms DKN IMRP nodošanas sabiedriskajai apspriedei pārskatītu plānā iekļautās aktivitātes, pārrunātu tajā minētos mobilitātes risinājumus un potenciālos sabiedriskā transporta uzlabojumus, to iespējas.
Projektu vadītāja Ilva Markus-Narvila informēja jaunos deputātus par URBACT programmu un ar tās līdzfinansējumu realizēšanā esošo projektu PUMA, kurā tiek izstrādāti Liepājas valstspilsētas un DKN IMRP. Projektā ne tikai izstrādā mobilitātes plānus, bet organizē arī vietējās aktivitātes, piemēram, Eiropas mobilitātes nedēļas noslēgumu 2024. gada septembrī Grobiņas pilsdrupās, iedzīvotāju aptauju 2024. gadā, VeloBus akciju skolēniem ar pavadošām personām 2024. un 2025. gadā, skolēnu ideju izstrādi pilsētvides veidošanā, darba grupu tikšanās u.c. Informācija par projektu pieejama gan DKN mājas lapā, gan PUMA LinkedIn kontā, gan URBACT oficiālajā mājas lapā PUMA projekta sadaļā.
Mobilitātes plāns tiek izstrādāts no 2024. gada vasaras, un tas sastāv no pašreizējās situācijas analīzes, mobilitātes attīstības scenārijiem, vīzijas, rīcības plāna un pasākumu saraksta, plāna kopsavilkuma. Šobrīd izstrādāta plāna un SIVN 1.redakcija.
Mobilitātes vīzija: Dienvidkurzemes novads ir videi draudzīga (zaļa) un vieda (tiek izmantotas informācijas tehnoloģijas pakalpojumu nodrošināšanai iedzīvotājiem) teritorija, vienlaikus nodrošinot apdzīvoto vietu sasniedzamību (sauszemes ceļu infrastruktūra, mobilitātes punkti).
Tikšanās laikā Liepājas Centrālās administrācijas Attīstības pārvaldes vadītājs Mārtiņš Ābols norādīja, ka Liepājas valstspilsēta un Dienvidkurzemes novads sadarbojas ar profesionāliem ekspertiem: SIA "Ardenis" un SIA "BRD projekts", un, pateicoties Eiropas Savienības līdzfinansējumam, tiks pie mobilitātes plāna un būs soli priekšā pašvaldībām, kuras savus mobilitātes plānus tikai domā izstrādāt tuvākajā nākotnē. Liepājai un Dienvidkurzemei jau plānošanas dokumentos ir minētas jomas, kurās noteikti ir jāsadarbojas: Civilā aizsardzība, Izglītība un Atkritumu saimniecība. Noteikti var likt klāt arī mobilitāti, jo teritorijas ir cieši piegulošas, un svārstmigrācija ar darbaspēku ir izteikta. Kopīgi diskutējumu jautājumu ir daudz, kaut vai vienotā transporta biļete, kas arī ir skatīta mobilitātes plānā.
SIA "Ardenis" eksperts Gatis Kristaps prezentēja plāna saturu, raksturoja esošo situāciju, izskaidroja iespējamos IMRP scenārijus, skaidroja sabiedriskā transporta maršruta tīkla indikatīvo shēmu gan DKN, gan Liepājai, kā arī sabiedriskā transporta pēc pieprasījuma iespējas. Uzsvērti tika arī mobilitātes punkti, mikromobilitāte, izteikti samazināta ātruma zonu priekšlikumi.
Viedokli izteica arī VSIA "Autotransporta direkcijas" Sabiedriskā transporta plānošanas daļas eksperts dzelzceļa pārvadājumu jautājumos Henrijs Vīgants, kurš ir piedalījies gan Liepājas, gan DKN mobilitātes plāna izskatīšanā, pozitīvi vērtējot plānā iezīmēto tendenci ar pārsēšanos un kustības grafika uzlabojumus, lai uzlabotu savienojumus.
Savu atbalstu jaunas vilciena pieturas punkta izveidei Dienvidkurzemes novadā izteica Jānis Lagzdons no AS "Pasažieru vilciens".
Pateicība projekta izstrādātājiem, ekspertiem izskanēja no Kurzemes plānošanas reģiona Sabiedriskā transporta nodaļas vadītāja Induļa Ozoliņa par vērtīgu domu apmaiņu plāna izstrādes laikā, un pozitīva atsauksme par izstrādāto intervālu grafiku un Liepājas un Dienvidkurzemes sadarbību sabiedriskā transporta plānošanā.
Eksperti atbildēja uz jautājumiem, komentēja katra piedāvātā risinājuma pamatotību. Diskusijās tika spriests par plānotā Grobiņas mobilitātes punkta atrašanās vietu, iespējamu dzelzceļa pieturas izveidi un tās alternatīvām, sabiedriskā transporta "mugurkaula" izveidi, regulāriem sabiedriskā transporta maršruta reisiem, nepieciešamo infrastruktūru, attīstības izmaksām un citām ar mobilitāti svarīgām lietām.
Sabiedriskā apspriešana DKN IMRP, Liepājas IMRP un Stratēģiskās ietekmes uz vidi novērtējumam paredzēta vienu mēnesi- no 25.08.2025. līdz 25.09.2025., lai jebkurš iedzīvotājs varētu sniegt savu viedokli, komentārus un ieteikumus par izstrādāto mobilitātes plānu.
Aicinām iedzīvotājus būt atsaucīgiem, sekot līdzi informācijai Dienvidkurzemes novada pašvaldības tīmekļvietnē un piedalīties viedokļa izteikšanā.